En utforskende og ambisiøs tilnærming til undervisningen er selvsagt knyttet direkte opp mot klasserommene. Vi kommer til å ha et større fokus på elevaktivitetene og at elevene skal få utfolde seg gjennom åpne og rike oppgaver. Vi kommer ikke bort fra mer tradisjonell undervisning, men etterstreber at undervisningen skal bli mer variert og utforskende.

De valgte lokale satsningsområdene svarer godt til skolens verdier og skal styrke skolens kollektive kapasitet og bidra til å gjøre hele organisasjonen til en inkluderende og lærende organisasjon. Satsningsområdene vi har valgt kommer i tillegg til annet lovverk og styrende dokumenter for grunnskolene i landet og i kommunen. 

Skolen viderefører arbeidet med «skolen som samfunnsbygger» gjennom MOT. Det gjennomføres egne MOT-økter på ungdomstrinnet hvor skolen bruker våre egne MOT-coacher.

 

I tillegg til de lokalt valgte områdene skal alle skoler fortsette prosjektet «Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis» initiert av Utdanningsdirektoratet. Kompetanseløftet handler om: Kompetanseløftet er et tiltak for ledere og ansatte i barnehager, skoler og PP-tjenesten, og skal bidra til at den spesialpedagogiske hjelpen er tett på de barna som har behov for det. Målet er at alle barn og unge opplever et godt tilpasset og inkluderende tilbud i barnehage og skole.

Skolen arbeidet med prosjektet på ledernivå og gjennom skolens interne ressursteam. Vi fokuserer nå på systemnivået. Det er gjennom systemnivået vi når flest elever og lærere, og vi øker organisasjonens kollektive kapasitet og kompetanse.

 

Espen Bruer

Rektor Kirkenes skole