Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Tilskudd til tilpasning av bolig

  • Generelt om tjenesten

    Generelt

    Å tilpasse en bolig innebærer å gjøre den egnet slik at du kan fortsette å bo i den selv om du har nedsatt funksjonsevne. Tilpasningen må være hensiktsmessig og behovet for tilskudd blir vurdert i sin helhet ut fra husstandens økonomiske situasjon på sikt.

    Det finnes både låne- og tilskuddsordninger som kan gjøre det mulig å finansiere tilpasning av boligen din. Kommunens saksbehandler vil kunne hjelpe deg med å finne de muligheter som finnes.

    Beskrivelse

    Har du behov for en spesialtilpasning av boligen din, kan du søke kommunen om tilskudd for å dekke kostnadene enten helt eller delvis. Tilskudd gis til spesialtilpasning av den boligen du har eller hvis du skal bygge eller kjøpe bolig. Det er også mulig å søke Husbanken om tilskudd til prosjektering og utredning i forkant.

    Målgruppe

    Husstander eller enkeltpersoner som har behov for tilpasning av boligen.

    Eldre som ønsker å utføre forebyggende tilpasningstiltak.

    Kriterier/vilkår

    Det blir gjort en vurdering av dine spesielle behov for tilpasning og av husstandens samlede økonomi

    Samarbeidspartnere

    Husbanken

  • Lover og forskrifter
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Det enkleste er å registrere og sende søknaden elektronisk. Kommunen kan hjelpe deg å fylle ut søknaden.

    Vedlegg

    Vedleggene går fram av punkt 8 i søknadsskjemaet.

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen har plikt til å behandle saken så snart som mulig. Dersom saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig svar om årsaken til dette, med opplysninger om når det antas at vedtaket vil bli fattet.

    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Begrunn dette eventuelt med nye opplysninger. Kommunens egen klagenemnd er klageinstans.

  • Kontaktinformasjon
  • Andre opplysninger

    Tjenesten oppdatert: 29.09.2017 18:52

Språk Norsk - NorwegianSpråk Sami - Samisk