Disse alarmene er ment for personer som bor hjemme og har behov for å tilkalle hjelp i akuttsituasjoner. En trygghetsalarm består av en liten enhet med en nødknapp som kan bæres rundt halsen eller på håndleddet. Når nødknappen trykkes, får hjemmetjenesten beskjed og kan kommunisere med brukeren gjennom en innebygd høyttaler og mikrofon på alarmen.

Ved en utløst trygghetsalarm kontakter hjemmetjenesten en 14-sifret nummer, og det opprettes automatisk toveis lydkontakt med alarmen. Dette gjør at hjemmetjenesten kan snakke med brukeren og avtale videre tiltak eller rykke ut hvis det er nødvendig. I Sør-Varanger kommune er muligheten for taleanrop åpen i 30 minutter etter at alarmen er utløst.

En sårbarhet i programvaren ble oppdaget mot slutten av september. Dette gjorde at trygghetsalarmene var sårbare for taleanrop og muliggjorde at uvedkommede med kjennskap til alarmens 14-sifrede nummer kunne ringe og lytte til lydene i brukerens område. Brukeren vil kun få et lite grønt lys som indikasjon på at alarmen er aktivert. Dette sikkerhetshullet gjaldt alle kommuner som brukte trygghetsalarmer fra samme leverandør. Etter fire dager ble det informert om at programvaren på alle trygghetsalarmene ble oppdatert og sikkerhetshullet ble utbedret.

Sannsynligheten for at sikkerhetshullet ble utnyttet er svært liten. Hver trygghetsalarm har et unikt 14-sifret nummer som kreves for taleanrop. Det er derfor praktisk talt umulig å gjette seg fram til eller finne et nummer som gir respons ved anrop. Selv om sjansen for misbruk er minimal, er det ønskelig at slike muligheter ikke eksisterer.

Avviket har blitt rapportert til Datatilsynet, og alle brukere av trygghetsalarm i Sør-Varanger kommune har fått informasjon om hva som har skjedd og en forklaring på situasjonen.

Sikkerhetsavviket i trygghetsalarmene er nå lukket og det er ikke mulig for uvedkommende å få kontakt med våre trygghetsalarmer.