Foto: Representantene fra Arbeidsdirektoratet og NAV arbeidslivssenter utenfor Sør-Varanger kommunes Flykningtjeneste

Bakgrunnen for besøket er en anbefaling fra NAV arbeidslivssenter.  De ønsket å vise fram et godt eksempel på inkludering i arbeidslivet og hvordan det jobbes for å inkludere flyktninger og asylsøkere, men like viktig er en inkluderende arbeidsplass for de ansatte.

Flyktningtjenestens leder Solbjørg Mikkola ble oppfordret til å fortelle om hvordan de jobber.  Vi fikk en innføring i hvordan introduksjonsprogrammet og videre oppfølging av programdeltakerne foregår.  Programdeltakerne har ukeplaner som inneholder norskundervisning og samfunnskunnskap, muntlig språklæring i Vi snakkes!, Språkhjelpa på biblioteket, introduksjon til å bo i Norge – Ny i Norge i Sør-Varanger, arbeidspraksis, ulike kurs som opplæring i bruk av dataverktøy, trafikkopplæring og med mer. Programdeltakerne betraktes som arbeidstakere, og må følge spillereglene som gjelder i norsk arbeidsliv.  Fravær rapporteres og godkjennes av Flyktningtjenesten.  Dialog og tett oppfølging i Introduksjonsprogrammet bygger opp gjensidig tillit, og brudd på avtaler får konsekvenser.
Når programdeltakerne er klare for arbeidsutprøving, skaffer Flyktningtjenesten dette gjennom sitt nettverk. De har og tett oppfølging med deltakerne under arbeidsutprøving. Gjennom arbeidspraksisperioden er det dialog med NAV som tar del i arbeidet.

På spørsmål om hvorfor Flyktningtjenesten her lykkes i så stor grad, mener Solbjørg det skyldes at de gir og tar ansvar - empowerment er metoden. Personalet har fokus på oppgaver og roller, som gjør at de blir tydelige og stiller krav. Også det forhold at programdeltakerne blir betraktet som arbeidstakere gjør forholdene ryddige og tydelige i forhold til til hva som kreves i arbeidslivet.

For bedre å se de utfordringer som kan oppstå på arbeidsplasser som tar inn flyktninger som programdeltakere i arbeidspraksis, besluttet de selv å stille en IA plass til rådighet.  De har tatt imot personer som har behov for arbeidsutprøving både internt fra Sør-Varanger kommune og fra NAV.  Dette har gitt utfordringer, men i hovedsak er det mange og nyttige innspill i arbeidet. Det tilføres ny kompetanse i avdelingen og nye oppgaver og områder utvikles, og Solbjørg mener de har vokst på det.

Nøkkelen til de gode resultater de oppnår, kan ligge i deres politikk: Tydelig og positiv ledelse, respekt, ansvarliggjøring, utfordringer tas her og nå – utsettes ikke, alle blir sett av hverandre, medmenneskelighet, styrke i hverandres ulikheter, gode rutiner, empowerment – myndiggjøring som metode i arbeidet, humor og arbeidsglede.

Arbeidsdirektoratet var imponert over hvordan Flyktningetjenesten drives og noterte flittig.  De ønsket også å høre hvordan de opplevde samarbeidet med NAV og var åpne for forslag om hva NAV kan bidra med. 

Samarbeidet med både NAV arbeidslivssenter og NAV lokalter godt. Noen utfordringer i forhold til turnover ved NAV lokalt, der oppgavefordelingen har blitt noe mer utydelig.  En fast kontaktperson, og da gjerne en som kan følge tettere opp, ville vært en stor fordel.

 

Representantene fra Arbeidsdirektoratet og NAV arbeidslivssenter fikk en omvisning og kort innføring i suggestopedi, en metode og et redskap for å lære språk på en effektiv og rask måte. Denne måten å jobbe på viser at det fremmer arbeidsglede både blant ansatte og programdeltakerne. De var så imponert at de hadde nok ønsket de hadde hatt mer tid.