Miljøarbeidertjeneste er en hjemmetjeneste, og kan tilby- Opplæring og vedlikehold av dagliglivets ferdigheter. Målrettet miljøarbeid i forhold til brukere med atferd- og kommunikasjonsproblemer –Yte og koordinere tjenester til brukere som har behov for omsorg, tilsyn, sosiale tilbud m.m. De tjenester vi yter for brukerne er tjenester de ikke har lært eller ikke kan gjøre selv. Hjelpen er omfattende og som regel av lang varighet. Hensikten med tjenesten er at personen med sine funksjonshemminger kan mestre å leve et så normalt/ vanlig liv som mulig.

Målgruppe: 

Målgruppe for praktisk bistand(opplæring) er brukere med funksjonshemminger av fysisk, psykisk eller sosial karakter. Tjenesten ytes i form av praktisk bistand og/eller opplæring hjemme. Tjenesten skal kompensere for nedsatt evne til å ivareta egenomsorg og bidra til at vedkommende skal mestre dagliglivets gjøremål utifra egne ressurser og behov. 

Vilkår: 

Alle som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen kan søke. Søknaden blir vurdert individuelt opp mot den enkeltes behov for tjenester. Du må selv søke på tjenesten og gi ditt samtykke til at tjenesten gis. Dersom du selv ikke er i stand til å gi samtykke, skal samtykke gis av din formelle representant. 

Tjenestens innhold:

·     Praktisk hjelp til å ivareta egenomsorg og personlig stell

·     Opplæring i dagliglivets gjøremål for å kunne bli mer selvhjulpen

·     Målrettet miljøarbeid i forhold til atferds- og kommunikasjonsproblemer

·     Koordinering av tjenester

Hva du som får tjenester kan forvente av oss:

·     Vi tildeler tjenesten etter ditt individuelle behov

·     I vurderingen tar vi sammen med deg/din representant utgangspunkt i din situasjon og hva du med rimelighet selv klarer

·     Vi yter tjenesten slik det kommer frem i vedtaket, til de tider som er satt opp og med det innhold som er beskrevet

·     Vi yter tjenesten med respekt for deg, din livssituasjon og ditt hjem.

·     Vi overholder vår taushetsplikt

·     Vi som kommer hjem til deg har fått opplæring i å utføre tjenesten

·     Vi tar en eventuell klage på utførelsen av tjenesten alvorlig og iverksetter grundige undersøkelser

·     Dersom det av uforutsette grunner ikke kan gis tjeneste som avtalt, informerer vi deg/representant om dette så snart som mulig. I en slik situasjon kan tjenesten utsettes, alternativ tjeneste settes inn eller tjenesten ikke gjennomføres. Dette skjer etter avtale.

·     Dersom tjenesten ikke gjennomføres, skjer dette etter grundig vurdering og etter avtale med deg/din representant.

Hva vi forventer av deg: 

 

·     Du/din representant deltar aktivt ved planlegging og senere vurderinger av tjenesten.

·     Du/din representant er forberedt på at det kan oppstå situasjoner da tjenestene må endres for en kort periode.

·     Du stiller til rådighet utstyr som er nødvendig for utførelse av tjenesten

·     Du respekterer at personalet ikke kan ta i mot pengebeløp eller større gaver

·     Du som har husdyr- må være forberedt på at enkelte ansatte i tjenesten helst ikke ønsker å komme i kontakt med disse.

·     Du/din representant gir beskjed dersom du reiser bort eller av annen årsak ikke kan motta tjenesten til avtalt tid.

·     Du viser respekt for tjenesteyter

·     Du/din representant tar ansvar for dine økonomiske forhold. Tjenesten er behjelpelig med forvaltning av mat- og lommepenger

Lovgrunnlag: 

Praktisk bistand(opplæring) tildeles etter Lov om sosiale tjenester, § 4-3, jmf,§ 4-2 bokstav a) 

Pris (gebyrer/avgifter) 

Det kreves ikke vederlag for tjeneste som er opplæring eller der den praktiske bistanden først og fremst gjelder personlig omsorg og hygiene. 

Det kreves vederlag for praktisk bistand til rengjøring av hjemmet som ikke er knyttet til opplæring - i henhold til Sør-Varanger kommunes gebyrreglement

Saksgang 

Skriftlig søknad sendes til Sør-Varanger kommune, Tildelingskontoret for omsorgssaker, Boks 406, 9915 Kirkenes. Søknadsskjema og hjelp til å fylle ut skjemaet fås ved henvendelse til Tildelingskontoret for omsorgssaker, tlf.78 97 74 20 eller Servicekontoret tlf.78 97 76 00.  

Det vil bli tatt kontakt og gjort avtale om et hjemmebesøk etter mottatt søknad. Hjemmebesøket danner grunnlaget for en helhetlig og faglig vurdering av søknaden.

Saksbehandlingstid er vanligvis 3-6 uker, og søker får skriftlig svar. 

Ved akutt behov for bistand, blir det iverksatt midlertidige tiltak. 

Klageadgang 

Vedtak om praktisk bistand(opplæring) er et enkeltvedtak etter forvaltningsloven og vedtaket kan pålages. Klagefristen er 3 uker etter at vedtaket er mottatt. Det er tilstrekkelig at klagen er postlagt innen fristens utløp. Klagen sendes Sør-Varanger kommune, Tildelingskontoret for omsorgssaker, Boks 406, 9915 Kirkenes.

Klageinstans er Fylkesmannen i Finnmark

Besøksadresse

Rådhusplassen 4,
Gamle postgården 2.etg.
9900 Kirkenes
Tlf. 78 97 74 22  

Postadresse

Sør-Varanger kommune
Tjenesten for funksjonshemmede
Boks 406,
9915 Kirkenes 

 

Kontaktperson: Virksomhetsleder Jorunn Sandhell