En digital postkasse er en sikker løsning for å motta og oppbevare viktig post digitalt.  Her vil du motta brev med vedtak, oppfølging av saker og etter hvert post med sensitivt innhold. 

Fordeler med digital postkasse:

  • Du får post fra det offentlige oversendt på en sikker måte og samlet på ett sted.
  • Du får tilgang til posten din hvor og når du vil.
  • Du kan varsles på SMS eller e-post når du får brev fra kommunen og andre offentlige etater.
  • Du får raskere svar og informasjon fra det offentlige.
  • Du sparer miljøet og hjelper oss å redusere offentlige kostnader.

"Motta digital post fra det offentlige!" - er en informasjonsfilm som gir kunnskap om hva Digital postkasse er, hvorfor det offentlige ønsker at innbyggerne skal ha en Digital postkasse og hvor man skal gå for å lage seg en Digital postkasse. Du finner den her: https://youtu.be/TolO-RVkg80

 

Hva er en digital postkasse?

En digital postkasse er en sikker løsning for å få og oppbevare viktig post digitalt, slik som brev med vedtak, helseopplysninger eller annen sensitiv informasjon. Det offentlige kan ikke bruke vanlig e-post til å sende slik informasjon. Skal du kunne motta viktige brev fra det offentlige digitalt, må du ha digital postkasse. Med en digital postkasse sender det offentlige brevene kryptert, og de lagres på en sikker måte slik at det bare er du som har tilgang til din egen post.

Du må ha en elektronisk ID og bruke ID-porten for å lese post fra det offentlige i den digitale postkassen.

Med en digital postkasse kan du også motta digital post fra private virksomheter samme sted som du mottar post fra det offentlige. Du vil ikke få reklame i den digitale postkassen din,

Du må selv opprette en digital postkasse for å kunne få post digitalt. Dokumentene du får tilsendt digitalt, blir lagret i den digitale postkassen som et arkiv. Det er gratis å opprette og bruke digital postkasse, og du kan lagre brevene der så lenge du ønsker.

 

Velg selv digital postkasse

Du kan velge mellom to postkasser - Digipost eller e-Boks. Postkassene er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. På samme måte som du kan velge mellom ulike banker og strømleverandører, kan du velge den postkassen som passer best for deg.

Den største forskjellen mellom de to postkassene er hvilke private virksomheter du kan motta digital post fra. Postkassene har også ulikt design og noe ulik funksjonalitet. Dette kan du lese mer om på nettsidene til de to postkassene. Hvis du angrer på hvilken postkasse du valgte, kan du enkelt bytte senere hvis du ønsker det.

Informasjon fra Norge.no: Slik skaffer du deg en digital postkasse

Link for å Opprette e-Boks

Link for å Opprett Digipost fra Posten

 

Slik skaffer du deg en digital postkasse:

  1. Finn fram din elektroniske ID (e-ID), for eksempel din BankID.
  2. Velg enten Postens Digipost eller e-Boks
  3. Følg instruksjonene fra e-Boks eller Digipost for å opprette postkasse. 

Du mottar så en SMS fra Difi som bekrefter ditt valg av postkasse. 

Kontakt brukerstøtte for å få hjelp dersom du skulle ha problemer med å opprette din digitale postkasse: 

·         Digipost: e-post, kundeservice@digipost.no eller tlf. 04004 (frå utlandet +47 21 31 62 60)

·         e-Boks: kontaktskjema eller tlf. 22 89 85 04 

 

Slik åpner og leser du posten din

Du trenger ikke sjekke om det er kommet brev fra det offentlige i den digitale postkassen din. Hver gang kommunen eller staten sender post til deg, får du varsel på SMS eller e-post. For å åpne og lese posten din bruker du samme innlogging som du er vant til å bruke når du sjekker selvangivelsen eller bruker andre offentlige tjenester på nett.

  • Når du får ny post, blir du varslet på SMS eller e-post. 
  • For å åpne og lese brevet går du til hjemmesiden til din valgte postkasse. 
  • Logg inn i postkassen via ID-porten.

Du kan også laste ned app fra både Digipost og e-Boks for enkelt å lese brev på mobil eller nettbrett.

 

Gradvis overgang til digital kommunikasjon

I tiden som kommer vil du kunne oppleve å få post på papir fra det offentlige selv om du har opprettet en digital postkasse. Det er fordi det vil ta litt tid før alle offentlige virksomheter har tatt i bruk digital postkasse for alle tjenestene sine.

Ved å opprette en postkasse er du klar til å motta digital post den dagen det offentlige har behov for å sende deg noe.

 

Reservasjon mot digital kommunikasjon

Dersom du ikke har valgt en postkasse, vil posten fra Sør-Varanger Kommune bli sendt til Altinn.  Dersom den ikke er åpnet i Altinn innen to døgn, sørger en sentral utskriftstjeneste for forsendelse som papirpost.

Dersom man ikke ønsker digital post, kan man reservere seg i Kontakt- og reservasjonsregisteret (eller ring 800 30 300)

 Informasjon fra Norge.no: Reservasjon mot digital kommunikasjon